Renfe i la lògica dels noms de les estacions.

Veient els noms d'algunes estacions de Renfe es fa difícil trobar-li una lògica. No costaria gaire seguir una norma a l'hora de posar els noms a les estacions, ja sigui noms del lloc concret on són, que sembla el més raonable, o qualsevol altre criteri geogràfic que creguin convenient. Però no hi ha un únic criteri.[@more@]

Quan era petit recordo que les estacions de Renfe portaven el nom de la població on eren o de la més propera, si estaven fora del nucli urbà. en poblacions grans com Barcelona els noms corresponien als barris que, fins fa cent o cent cinquanta anys eren pobles dels voltants de l'antiga Barcelona.

Però darrerament Renfe ha canviat els noms d'algunes estacions o n'ha batejat de noves sense seguir cap criteri.

L'actual Estació de França abans es deia "Barcelona Término", semblava un nom lògic ja que els trens acabaven el seu recorregut a aquella estació. Però a Barcelona hi havia una altre estació amb les mateixes característiques que era l'Estació del Nord, a prop de l'Arc de Triomf. Al final Renfe va acabar canviant el nom de l'Estació de "Término" per l'actual d'Estació de França, que és com tothom li deia.

Quan es va construir l'estació de Sants, la Renfe li volia posar el nom de "Barcelona Centro". Aquesta estació no era al centre de Barcelona  per la qual cosa el nom era del tot absurd i, a més, la gent del barri de Sants es vamobilitzar per tal que li posessin el nom del barri. I ara es diu "Barcelona Sants", molt més adient per la seva situació.

Fa uns quatre o cinc anys van canviar-li el nom a l'estació de Montsolís, de la línia de la costa, al Maresme, i li van posar "Montgat Nord". Un canvi absurd perquè aquesta estació està al barri montgatí de Montsolís i perquè no hi ha cap estació anomenada "Montgat Sud", per tant no té cap sentit aquest canvi de nom. La lògica ens diria que si li han canviat el nom perquè està a la població de Montgat i Monsolís no és cap municipi, aleshores també li tindrien que canviar el nom a l'estació d'Ocata, per exemple. Ocata és un barri d'El Masnou i a aquesta estació no li han canviat el seu nom pel d'"El Masnou Nord", per exemple.

A més el canvi del nom de l'estació de Montsolís va provocar una conversa curiosa que vaig sentir anant amb el tren cap a casa, pocs dies després del canvi del nom. Aquest canvi de nom es vaproduir al mateix temps que es va remodelar l'estació, i quan dic que es va remodelar vull dir que la van pintar de nou i li van posar uns quants bancs i una marquesina. Total que amb el canvi d'imatge i de nom una persona, que anava al tren a prop meu, li deia a una altre que ara hi havia una estació nova a la línia entre Montgat i El Masnou anomenada Montgat Nord, gairebé al mateix lloc on abans hi havia la de Montsolís, estació que havien tret feia poc. No sé si li prenia el pèl o de veritat n'estava convençuda del que deia, però l'altre s'ho va creure del tot.

Ara amb les noves estacions del TGV (o AVE, com li diuen) els noms són més imaginatius. Ja no es tracta de posar-li's el nom de la ciutat o població on hi ha l'estació sinó de posar-li imaginació a la cosa.  O almenys pel que fa a Catalunya la cosa és al·lucinant.

Quan el TGV va arribar a la ciutat de Lleida resulta que l'estació la vàren batejar amb el nom de "Lleida – Pirineus", tot un prodigi d'imaginació perquè des de Lleida fins els Pirineus hi ha més de cent kilòmetres (fins El Pont de Suert, per exemple n'hi ha uns 120 més o menys). Però tot té una explicació, aprimera vista no es veu perquè ens ho mirem des de Catalunya, però si t'ho mires des de Madrid la cosa canvia. Des de Madrid, quan mires cap a Lleida, que hiveus al darrera? Els Pirineus! I després de fer quatre-cents seixanta kilòmetres ja no vé de cent més, total que no és tant desencaminat dir que Lleida està als Pirineus. Com diu una cançó de La Trinca "no vé d'un pam".

Ara s'ha inaugurat l'estació de Tarragona. Dons seguint la mateixa lògica, què hi ha darrera de Tarragona, mirant-s'ho sempre des de Madrid? El Mediterrani, l'illa de Còrsega, Itàlia… Per tant l'estació s'hauria pogut dir "Tarragona – Mediterrani", o "Tarragona – Còrsega". Dons no senyor, li han posat "El Camp de Tarragona" que és el nom d'una comarca que hi ha abans d'arribar a Tarragona. Aquesta vegada la regla ha estat posar el nom d'el que hi ha abans de l'estació en lloc de posar-li el que hi ha després. El nom, però, tampoc és correcte perquè l'estació és al municipi de La Secuita, que és a la comarca delTarragonès i a onze kilòmetres de Tarragona. És al llindar de la comarca de L'Alt Camp, però al Tarragonès.

Quan facin l'estació de Figueres, si arriba algun dia aquest moment, imagino que li posaran "Figueres – Costa Brava" però, i la de Girona? Com li diran a la de Girona? I la de La Sagrera?

S'admeten idees, però que siguin imaginatives i sense cap lògica.

Quant a castany

Vaig nèixer al barri barceloní de La Sagrera l\'any 1957. He estudiat Enginyeria Tècnica Industrial i Ciències Empresarials. Les meves aficions són l\'Astronomía i l\'excursionisme. Durant una curta època vaig ser soci del Club Excursionista Pirenaic i actualment sóc soci del Club Natació Barcelona, de la Ciberpenya Blaugrana, d\'Ômnium Cultural i del RACC. Des que em vaig casar l\'any 1990 visc a Montgat.
Aquesta entrada ha esta publicada en General. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.